Fundamentele beginselen van Lichaamsbeweging en Hormonen

Er zijn twee fundamentele manieren waarop een persoon kan sporten met vele variaties daarvan. Je kunt de intensiteit laag houden en voor een langere tijd sporten of je kunt de intensiteit verhogen voor een kortere tijd. Elke actie beïnvloedt de hormonen anders. Vanuit het oogpunt van hormonen, voor maximale vetverbranding, ben je beter af met een hoge intensiteit voor korte perioden met veel rust tussen in. Dit leidt er toe dat het lichaam het groeihormoon en glucagon vrij geeft, beide vet branders. Intensief sporten geeft meer vernietiging aan het lichaam, wat de hormonen aanzet tot herstel van spierweefsel. Wat interessant is om op te merken, is dat vetverbrandings hormonen hun werk doen in de rustperiode, niet tijdens het sporten.

Maar hier is het probleem

Als de persoon al gestrest is en de bijnieren uitgeput zijn, gaat intensief sporten het lichaam nog meer onder stress zetten en wordt er meer schade gecreëerd. Dit komt door de destructieve acties van het hormoon cortisol, die het spierweefsel “op eet”, in tegenstelling met het groeihormoon, die spierweefsel opbouwt. Dus de enige optie voor het bijnier type is het doen van lage-intensiteit uitoefening van langere duur, vooral in het begin. Dit zal leiden tot minder stress op het lichaam en minder lange tijd om te herstellen. De vetverbranding wordt wel aangezet, maar pas na 20 tot 30 minuten. De meeste mensen kunnen dit zelfs wel dagelijks doen. Maar, ik wil aanbevelen om er eert elke andere dag mee te beginnen en geleidelijk aan dit dagelijks te doen, indien mogelijk. Dit type oefening is een geweldige manier om lichaam stress te verminderen. Stress wordt in het algemeen geregeld door de bijnieren. Je hebt misschien wel gehoord van “strijd of vlucht.” Dit is de manier van de bijnieren om op stress te reageren. De belangrijkste hormoon die geactiveerd wordt is adrenaline. Dit geeft grote hoeveelheden van opgeslagen suiker vrij voor snelle energie, omdat het lichaam geen tijd heeft om vet te verbranden. Dat zou veel te traag zijn. Hoe zwakker de bijnieren zijn, hoe minder stress je wilt ervaren. Hardcore, intensieve oefeningen gaan de bijnieren alleen maar meer irriteren en suikers gebruiken, niet vet. Langzame, milde uithoudingsvermogen-type oefeningen zullen deze stress verlichten en toestaan om het lichaam na verloop van tijd meer vet te laten gebruiken en minder suikers. Het doel is om op de juiste manier de oefeningen in te zetten, wat gaat leiden tot vetverbranding en het vermijden van extra stress. Mensen die bijnier zwakte hebben moet beginnen met de lage-intensiteit oefeningen en vervolgens geleidelijk de hogere-intensiteit oefening toevoegen.

Write a comment